مختومقلی فراغی

avasaba

درباره وبلاگ
این وبلاگ جهت سرگرمی و خدمت به ترکمنان عزیز طراحی شده است
نويسندگان
پيوندهاي روزانه
پيوندها
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان محل دوست یابی ترکمنان عزیز و آدرس torkmanchat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آتالار نقلي
ماتال
ترکمن گوزل آدلري

سخن روز

جشن ازدواج ترکمنها
جشن ازدواج یکی از مراسم قشنگ و دیدنی در میان ترکمنها می باشد که همراه با رسوم خاصی اجرا می شود بدین صورت که:
اول از همه موقعی که دختر مورد نظر توسط پدر و مادر (جدیداً توسط پسر) انتخاب شد معمولاًدو تا از عمه های پسر همراه با کادو که معمولاً شامل شیرینی و روسری یا چارقت برای دختر می باشد به خواستگاری می روند وبا مادر دختر موضوع را در میان می گذارند تا موضوع را با دختر وشوهرش وبعد با نزدیکانش در میان بگذارد اگر جواب مثبت داده شد ریش سفیدهای فامیل رفته و قول و قرار عروسی را می گذارند اگر بخواهند که عروسی را به سال آینده موکول کنند یک مراسم کوچکی برگزار می کنند و زنهای فامیل وآشنا جمع شده ویک روز قبل از مراسم شروع به درست کردن شیرینی ونان ترکمنی که اصطلاحاً قاتلمه و چلپک(کویمت)گفته می شود میکنند وروز مراسم زنها ودخترها همراه بادست زدن و خواندن آواز(لاله) که در وصف عروس و داماد میباشد به خانه عروس میروند که آنجا نیزاین مراسم لاله خوانی ادامه دارد سپس حلقه دست عروس می کنند که این کار توسط بزرگ زن فامیل یازن داداش یا زن عموی داماد صورت می گیرد و روسری سر عروس میکنند وبعد تا موقع عروسی خانواده داماد موظف هستند که در هر عید(فطر وقربان) لباس عروس را تهیه نمایند که روز عید همراه با شیرینی بعنوان کادو برده میشود(عید پایی).درآستانه برگزاری عروسی یک مراسم دیگر با عنوان "قوده بولمه"برگزار می شود که برای عروس لباس و طلا و جواهرات وروسری وچارقت همراه با شیرنیهای محلی برده می شود وهمچنین ریش سفیدهای فامیل برای تعیین شیر بها و مهریه به خانه عروس می روند.شب قبل از عروسی به نام "گنگش گیجه"یا شب مشورت نامیده می شود که افراد فامیل درخانه داماد جمع شده و برای عروسی برنامه ریزی می کنند و هر یک وظایف خاصی را بر عهده می گیرند... بقیه مطالب بزودی نوشته خواهد شد

   

 

سلام
اين سايت در مورد اشعار شاعران پرآوازه ترکمن بویژه مختومقلی فراغی است که همراه با ترجمه فارسی مختصر توسط اينجانب مي باشدو همچنین آشنایی با ترکمنها و رسم و رسوم آنها نیز می باشد.

جبار بردی خالدی




 

آشنايي با فراغی
مختومقلي فراغي،شاعر و عارف بزرگ تركمن در سال 1153 هجري قمري در يكي از روستاهاي شهرستان گنبد كاووس به نام حاجي قوشان ديده به جهان گشود.پدرش دولت محمد آزادي خود يكي از شاعران بزرگ آن دوره محسوب مي شود. مختومقلي ابتدا علم و ادب را نزد پدرش فرا گرفت و سپس براي ادامه تحصيل به مدرسه ادريس باباي قزل آياق رفت و بعد راهي بخارا شد.
در بخارا با استادي به نام نوري كاظم بن باهر-استادي سوريه اي كه براي تدريس به بخارا دعوت شده بود-آشنا شد.مختومقلي همراه نوري كاظم براي سير و سياحت به كشورهاي افغانستان و هندوستان رفت و با كسب علم و تجربيات فراوان دوباره به بخارا برگشت و سرانجام از مدرسه علوم ديني شيرغازي خيوه فارغ التحصيل شد.
مختومقلي تا پايان عمر در بين تركمن ها زيست ودر غمها و شاديهاي آنان شريك شد و به آموزش و راهنمايي آنان پرداخت و بالاخره در سن 57 سالگي و در سال 1210ه.ق در كنار چشمه عبا ساري در دامنه كوه سونگي داغ بدرود حيات گفت.پيكر او را بر شتري سفيد نهاده به روستاي آق توقاي-يكي از روستاهاي مراوه تپه-آوردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپردند.
مختومقلي فراغي يكي از شاعران بزرگ تركمن است كه به حق مي توان او را پدر ادبيات تركمن ناميد.چرا كه تركمن ها حتي بر اين باورند كه ديوان مختومقلي فراغي-بدون در نظر گرفتن بعضي از اشعار عاشقانه او كه حاصل جوشش ايام جواني اوست-تفسيري است از قرآن كه به زبان تركمني نوشته شده است. اين كتاب هم اكنون به چندين زبان زنده دنيا مثل روسي، انگليسي، فارسي،… ترجمه و چاپ شده است.
امروزه آرامگاه اين شاعر و عارف شهير تركمن در روستاي آق توقاي زيارتگاه عاشقان پاك باخته و عارفان و اديبان گشته است.

 

اقبال بولمادی

 



کوپ ییگیت لر گلیپ گچدی جهاندان
نیتینه گورا اقبال بولمــــــــــــــادی
گردیشی کج قهبه فلک الــــــــیندن
ارتیری شاد بولان اویلان گولمـه دی


گونده کفن بیچر بو آجال خــــــیاط
نه بلادیر هیچ قوتارماز بو صــــــیاد
پله پله آشاق دوشر آدامـــــــــزاد
بو گون گوردوگیمیز ارتا قالـــمادی


بیر دگیش خانه دیر دونیانینگ یوزی
نصیحتیم اشیت،دینگله بو ســـوزی
آجال یتیپ،آدام یومولسا گــــــوزی
گویا بو دنیاگه گلدی ،گلـــــمه دی


همایون قورغانین سالدیران هــــــارون
دونیانی دورت بولن هانی فریــــــــدون
قیرق شهری قیزل دان غرق ادن قارون
گوزی قوم دان دولدی پولدان دولمادی


مختومقلی حیران،هر یـــــــانا باقـــــــار
بو نه قدرت ایشدیر،سوودان اوت چیقار؟
یاغشی اوغولدان رحمت آریغی آقــــار
لعنت کرده اوغول دوغدی،دوغـــــمادی




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 نوشته شده در  شنبه 6 آبان 1391برچسب:,ساعت 14:26   توسط محمود  |
مطالب اخير
فهرست اصلي
نوشته هاي پيشين
آرشيو مطالب
موارد ديگر
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 387
بازدید دیروز : 241
بازدید هفته : 387
بازدید ماه : 823
بازدید کل : 888867
تعداد مطالب : 499
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

انجمن وبلاگ نویسان / انجمن وبلاگ نویسان /

Copyright © 2010 All Rights Reserved by http://www.LoxBlog.com | Design by : SAHRA